
|
Miodrag Zupanc
KAKO ISKOPATI SINDIKALNI ŠANAC I PRIPREMITI
SE
ZA BORBU U RTS-u
Priznajem, kada sam pre dvadeset i pet godina dobio stalan
posao nisam razmišljao o sindikalizmu i sindikatu, a baš tada sam postao
član jednog Sindikata. Na isti način nisam mnogo razbijao glavu ni kada
su me primili u Savez pionira Jugoslavije, tamo negde u prvom razredu
osnovne škole, i to jednog dvadeset devetog novembra, na Dan Republike,
kada su mi vezali crvenu maramu oko vrata, a školski hor je otpevao par
bodrih patriotskih pesama. Odmah posle toga, u posebu nam je došla jedna
važna, punačka drugarica, koja je čitav razred učlanila u Crveni krst,
a da nisam imao pojma šta bi to moglo da bude i čemu sve to služi i zašto
je moja majka gundjala na novac za članarinu. Kako je vreme prolazilo,
i kako sam rastao postao sam član i nekih drugih organizacija, npr. DTV
Partizan, Izvidjača i član Saveza omladine Jugoslavije, a odmah potom
i član neke fantomske organizacije koja se zvala Socijalistički savez
radnog naroda Jugoslavije ili tako nešto slično, a da, kunem se, ni danas
nemam osnovnu predstavu o tome šta je to moglo biti.
Zato sam ravnodušno pristao da popunim nekakve lističe
za učlanjenje u Savez sindikata Jugoslavije. Sve je to bio deo državnog
folklora, sastavni deo ondašnjeg života, kao obaveza kačenja zastava na
državne praznike koja je važila za svaku kuću, kao odlazak na Bulevar
revolucije za Prvomajsku paradu, kao učešće na nekom od sletova za Dan
mladosti na stadionu JNA, kao masovno puštanje iz škole i slanje na dočeke
i ispraćaje druga Tita, koji je na naše veselje i sreću često nekuda odlazio
i od nekuda dolazio, pa smo mi satima stajali na nekom od trotoara glavnih
ulica i mahali zastavicama čak i onima koji su slučajno prolazili.
Za rukovodioce Sindikata znali smo iz novina, sa radija
i televizije, to su bili isti oni istaknuti i čuveni revolucionari, generali,
rukovodioci, funkcioneri partije, državnih organa i svih ostalih društveno
važnih organizacija. Znam da su postojala sindikalna odmarališta na morima,
jezerima, potocima, planinama i brdima, da se delilo sindikalno platno
za gaće, neki put ugalj, drva na metar, kasnije i svinjske polutke, sir
i kajmak, med i mleko, zamrznuti pilići i tamo neke stvari..., sve do
čuvenih poklona ženama za Osmi mart.
Gledano iz današnjeg ugla,a vremena smušenosti i strašnog
siromaštva, gotovo da ne verujjem sebi, da sam ikada ili nekada, nonšalantno
bazao po knjižarama i «bahato»kupovao knjige koje sam želeo, prvi u Beogradu
imao «Ruber soul» i «Help», išao u bioskop kad god bi mi palo na pamet,
bio u Dubrovniku, u Austriji, na Prespanskom jezeru, pio kafu na Krfu,
bio na Rogli u Sloveniji, imao skije, cipele za skije, čak i štapove za
skije?!!
Ne bih voleo da se pogrešno shvati ovaj žal za «onim
vremenima». Ja nisam bio ni bolji ni gori od svih ostalih, ni manje ni
više privilegovan od proseka, ali činjenica je, da je ona bivša Jugoslavija
(FNRJ ili SFRJ), bila i šira i duža, raznolikija, bogatija, sigurnija,
sredjenija, uprkos ili zahvaljujući komunizmu?!! Što se mene lično tiče,
nisam bio sudionik pomenute partije, ne zato što nisam hteo, više zbog
toga što se u nečemu (na primer-u pisanju), nisam uklapao, pa me jednostavno
nisu hteli da pozovu u svoje redove.
Onda, sećam se početka osamdesetih godina i čuda koje
se zvalo Solidarnost, koje je počelo da hara Poljskom. Prvi put sam sa
pravim interesovanjem počeo da čitam o sindikalizmu, gutao sve ono što
je govorio i radio Leh Valensa. Sećam se i tri furiozna Poljaka, filmadžije,
koji su se odjednom stvorili u Beogradu, u sred Festivala jugoslovenskog
kratkometražnog i dokumentarnog filma, sa brdom rolni, tek snimljenih
filmova o Gdanjsku. Tada sam prvi put čuo za ime Adama Mihnjika, čije
knjige sada čuvam kao relikvije, sa kojim imam zadovoljstvo da prijateljujem
i da se dopisujem. Ova tri Poljaka došli su u Beograd sa potpuno pogrešnom
predstavom o Jugoslaviji (na koju se tako gledalo u Istočnoj Evropi),
kao jedinoj pravoj i slobodnoj komunističkoj zemlji sa slobodom mišljenja
i već rešenim pitanjem samouprave. Bili su puni energije, slobodnih reči,
entuzijazma, delovali su hipnostično, unosili se u lice dok govore, pili
su duple rakije kao vodu, bili omadjijani magijom oslobadjanja i načinom
na koji smo ih gledali i slušali.Gledali smo sve to moguće, ali ne sećam
se da smo bilo šta od toga i bilo gde, javno prikazali, pogotovu ne na
televiziji.
Dobro se sećam ta tri Poljaka koji su bazdili na solidarnost,
muški sindikalizam, na rakiju, razgovore do zore, čak i onog tmurnog martovskog
jutra, kada smo popili tri ili pet ispraćajnih tura i ubacili nekako u
avion firme LOT i mahali dugo tom avionu koji je nestao u oblacima i odvukao
Poljake u Poljsku. A onda smo, oanko ostavljeni i tužni, drmnuli još dve
ture pića i razišli se sa tog aerodroma sa koga se, izmedju ostalog, stiže
u Solidarnost. Tada sam prvi put zavirio u sebe, odmerio tim poljskim
merama prostor lične slobode i video da nije baš toliko velik, a onda
počeo da merim i svet oko sebe. Istoga dana u Velikoj sali Doma Sindikata,
bila je završnica Festivala, dodeljene su nagrade, pobednici su slavili
za najdužim šankom koji je ikada postojao na Balkanu, sve je izgledalo
isto kao i pre, niko tu nije bio svestan, da su se stvari u nekim drugim
svetovima počele da menjaju i da dolazi vreme kada više ništa neće biti
kao i pre.
To je dakle, bilo početkom osamdesetih. Onda su te osamdesete
počele da se nižu vrtoglavom brzinom, dogadjaji su se odvijali kao na
filmu, spektakularno, nezamislivo, nevidjeno i neočekivano. Gvozdena zavesa
počela je da se urušava, padali su jedan za drugim granitni bastioni komunizma,
pa je i Berlinski zid. Mi ovde, pratili smo sve to sa radoznalošću, čitajući
novine, koje su o svemu tome pisale gotovo slobodno, bez posebne cenzure
i zazora. Posmatrajući prizore na televiziji, svi listom smo želeli da
ova predstava počne i ovde. Ali, stvari su kao i uvek kod nas, stajale
malo čudnije. Naši komunisti su se svojski trudili da dokažu kako oni
nisu «onakvi komunisti kao što su oni tamo» i da zapravo, pravog komunizma
u našim krajevima nije ni bilo, da smo bili zemlja blagostanja i slobode,
da smo mi odavno napredna i belosvetska zemlja, tamo smo gde sada ti drugi
stižu, da sada praviti galamu što baš nije sve kako treba, što na primer,
postoji samo jedna partija i jedan komitet, Tito posle Tita, naučno proučeni
socijalizam, što drugovi drže svaku i najmanju vlast u rukama pa razumljivo,
ni jedna država na svetu nije idealna – u Americi biju crnce, u Italiji
voze kao ludi, Francuska je nesredjena i u krizi.
Uprkos ovome, došlo je do pojave prvih političkih partija,
najpre UJDI ili Udruženje za jugoslovensku demokratsku inicijativu, koje
je okupljalo intelektualce sa čitavog prostora ex Jugoslavije, potom su
počele da niču demokratske stranke sa više ili manje izraženim nacionalističkim
programima. Kako je Jugoslavija bila veoma kompleksna zajednica, sastavljena
od pet, šest ili osam naroda (?!!) stvari su se sa demokratijom sve više
komplikovale. Sve češće je dolazilo do nacionalističkih sudara i nesporazuma.
Nekada idilična zemlja bratstva i jedinstva, počela je da se ljulja i
ruši. U tim uslovima upravo na Radiju i televiziji Beograd, stvoren je
prvi Nezavisni sindikat koji je nagovestio sindikalni pluralizam i odvajanje
sindikata od države. Ideja o nastanku ovog Sindikata bila je da se zaustavi
sve bučnija i otrovnija, huškačka politika koja se uvukla u Vesti i Dnevnike
i otvoreno pozivala na medjunacionalne sukobe. Verovali smo da ćemo sindikalnim
putem, uspeti da uspostavimo veze sa drugim medijskim centrima u Zagrebu,
Sarajevu, Skoplju i Ljubljani, i preko profesionalne solidarnosti da zaustavimo
zametanje medijskog ratovanja. Lično, verovao sam da će na sličan način
ustati i Dalmatinci i tako štititi budućnost turizma na Jadranu, da će
se tako udružiti vinari i pivari, proizvodjači hleba i čokolade, železničari
i kamiondžije, mesari i kobasičari, strujadžije i petroldžije, mašinci
i livci i svi ostali koji su zavisili od jugoslovenskog tržišta
Bio sam u zabludi.
I UJDI i sindikalizam ove vrste pojavili su se kasno.
Nacionalističke priče o posebnosti i ugroženosti svake
od nekadašnjih Jugo nacija, postale su dominantne, uverljive i daleko
privlačnije od bilo kakvih drugih zdravorazumskih tumačenja i objašnjenja.
U toj situaciji, najbolje su se snašli komunisti, koji su dekretom ukinuli
sopstvenu partiju, proglasili nekakvu demokratiju, presvukli se u ruho
socijalista, grabeći bez skrupula i srama i najcrnje nacionalističke programe
iz ovdašnjih kafana, kao nekada «oni» iz minhenskih pivnica, nestrpljivo
čekajući ono glavno, ono što se kuvalo u glavama naci-književnih autoriteta
i ekstremno nacionalno nastrojenih akademika: «Memorandum», nacionalni
program, u izdanju Srpske akademije nauka i umetnosti. Jedan od najcrnjih
i najsramotnijih dokumenata proizvedenih oa ovom prostoru. Istovremeno,
jedan od tvoraca ovog memoranduma, književnik Dobrica Ćosić, nekadašnji
član Centralnog komiteta, proglašen je za «Papu srpske nacije», izdana
su mu sabrana dela medju kojima je najpopularnije delo nosilo naziv: «Vreme
smrti». Jugoslavija se raspala. Otada je ova zemlja počela vrtoglavo da
se vraća u prošlost. Srbija je počela da se udaljava od svega i sveta,
na scenu su stupili mitovi i mitomani, legende su postajale istorija,
stvarnost je potopljena u aršinu prošlosti, sve stvari su dobile pravac
kretanja u ništa, nigde i nikamo. Svaka pomisao na promene, razmišljanje
o budućnosti, podizanje glasa, upozorenje, tonulo je u kolotečinu ludila
nacionalizma.
Prvi saziv NEZAVISNOG
SINDIKATA RTB 
Nezavisni sindikat RTB je bivao sve usamljeniji ali nastavio
je da se bori u jedinom mogućem pravcu, isključivo u političkim vodama,
nastojeći da očuva sve obesmisleniju profesiju i čast novinara ili ono
što više niko nije mogao da spasi.Zbog te borbe za profesiju, ovaj sindikat
je nazvan i «Novinarski», a zbog jednolinijske borbe, iz njega su otpali
montažeri, snimatelji, rasvetljivači i drugo produkciono osoblje koje
je osnovalo poseban Strukovni sindikat radio, filmskih i TV radnika, što
je znatno oslabilo sindikalizam u RTB-u. U medjuvremenu, zarad ratnih
ciljeva, režim je sve čvršće uzimao kontrolu nad medijima i pretvarao
ih u poluvojne ustanove. Gušen je svaki otpor, konačno, 1993. godine,
dolaskom jednog od prvih ljudi iz najužeg okruženja Slobodana Miloševića,
Milorada Vučelića , sa RTB-a je otpušteno preko 1300 članova Nezavisnost
sindikata i njihovih simpatizera. Na samom RTB-u ostalo je još oko 300
članova koji su atumatski bili blokirani. Ratovi su uveliko buktali na
ovim prostorima, Vukovar je već bio srušen, brojni gradovi u Bosni, Sarajevo
je opsedano i granatirano, mračna politika bila je u daljnjem usponu,
nezaustavljiva, neranjiva i nepokolebljiva. 1997. godine, otpušteni članovi
Izvršnog odbora Nezavisnog sindikata, obavestili su tadašnjeg Generalnog
direktora RTS, da je ovaj Sindikat ukinut i da se ubuduće ne ubira članarina
preostalom članstvu. Tako sam prestao da budem član bilo kakvog sindikata.
Postao sam osnivač Beogradskog kruga, Udruženja nezavisnih
intelektualaca, koji je radio u nekoliko pravaca: mirotvoračkom, solidarno,
spašavanju nekakvog ugleda Beograda i nekih Beogradjana, održavaju veza
sa ostalim centrima na Balkanu, pomaganju ugroženima u Bosni i Sarajevu,
pomaganju na izvlačenju bespomoćnih iz ratnih zona, objavljivanju knjiga,
održavanjem seminara i sesija, nekih manjeviše uspelih manifestacija u
Beogradu i trupkao u mestu, nemoćan da ne bilo koji način ugrozi sistem
i zaustavi zaslepljivanje nacije.
Možda ću jednog dana sam sebi priznati: i UJDI, i Nezavisni
sindikat, i Beogradski krug i sve manifestacije, služile su za samozavaravanje,
umirivanje ono malo savesti, da nam se čini da nešto činimo da smo eto
pokušali, da učestvujemo sa nečim što nikome ne treba, budemo tamo gde
smo nepotrebni. Prilično depresivno i zaludno postojanje koje je trajalo
deset godina, sa sve manje novca u džepu, sa sve manje prijatelja i sagovornika
koji stvarno mogu da te čuju i vide, sa udaljenom rikom artiljerije, zvižducima
raketa, galamom koju više nisam mogao da podnesem sa javom kao ružnim
snom, besmisleno tumaranje kroz grad koji je sve manje bio prepoznatljiv,
sa zakrpljenim pantalonama, glavoboljama, telefonom iz koga više nisu
dopirali dobri glasovi Splita, Bitolja, Maribora, Mostara.
Onda na sve to, dogodio se i rat na Kosovu, NATO bombardovanje,
svi ti visokoleteći avioni koji su se presijavali na mesečini, sevanje
eksplozija u samom gradu, zamračenje uma i ulica, izbezumljena deca po
skloništima, raketiranje Telelvizije u kojoj smo svi mi zaposleni, morali
da danonoćno dežuramo, i gde je u tom bombardovanju izginulo 16 radnika.
U čitavoj toj nesreći delovala je monstruozno lansirana vest, da je poginulo
16 novinara RTS. Vest je lansirala stravična propagandistička mašinerija
samog Informativnog programa RTS, glavni štab režima, odakle se vodio
«pobedonosni medijski rat» uperen protiv čitavog sveta. Ta, takva vest,
nažalost obišla je čitavu zemljinu kuglu. Svima se dopala priča o poginulim
novinarima. Mnoge medjunarodne novinarske asocijacije pustile su gorke
suze izrazile oštre proteste zbog pogibije «novinara». Tek mnogo kasnije,
posle nekoliko meseci, ova laž je razbijena, na svetlost su izašla istina
da su u jezivom bombardovanju stradali majstori,
tehničari, radnici obezbedjenja, snimatelj šminkerka, tačnije televizijska
sirotinja, ona sa najnižim primanjima, koji su jedva sastavljali kraj
sa krajem, izginuli u bušnim cipelama i sa praznim džepovima, ucenjeni
da budu tu, na meti, da budu taoci, jer u protivnom izgubili bi i ono
malo socijalne sigurnosti koju pruža stalni radni odnos i u najmizernijim
uslovima života. Mislim da je tada većini u kolektivu RTS postalo jasno
da se nalazimo u rukama mračnih sila, rukovodiocima koji imaju bukvalno
dozvolu za ubistvo, i pljačku, potpuno neodogovorni i raspušteni, bahati,
materijalno politički obezbedjeni, nepristupačni i nedodirljivi.Tada je
većini postalo jasno da smo svi zajedno taoci režima.
Otada su stvari počele da se menjaju u glavama zaposlenih.
Počela su jasna i glasna izražavanja nezadovljstva, sahrane i komemoracije
poginulima, postojale su manifestacije za izražavanje nezadovoljstva,
počela su i prva protestna odbijanja izvršenja zadataka. Direkcija je
odgovorila tako što je veliki broj zaposlenih poslat na privremene prinudne
odmore.
Bilo je potrebno da prodje čitava godina pa da se svo
nezadovoljstvo zaposlenih počne jasnije i čvršće da artikuliše. Odmah
posle septembarskih izbora 2000. godine, kada je režim pokušao ponovo
da negira izbornu volju gradjana, i kada se u čitavoj zemlji pokrenuo
talas nezadovoljstva, pojavile su se skupine radnika po radnim jedinicama
i sektorima, isprva uzdržane, potom i sve žešće i otvorenije u zahtevima
za promenu uredjivačke politike Informativnog programa i traženje smene
svih odgovornih rukovodilaca i glavnih urednika. Mislim da su se prvi
javili urednici i saradnici III programa Radio Beograda sa velikim ugledom,
koji se bave isključivo kulturno-umetničkim delima i stvaranjem, zatim
su se oglasili simfonijski i džez orkestar, na to i hor, Obrazovni program,
Kulturno-umetnički, TV produkcija, Tehnika radija, Tehnika televizije,
Muzički program. Rukovodstvo kuće odmah je reagovalo oprobanom metodom
davanjem momentalnih otkaza, ali otkazi su izazvali i širili nezadovljstvo.
Bilo je jasno, da sve te razdvojene grupe nezadovoljnika, treba nekako
usmeriti i objediniti. Konsultovani su ljudi iz UGS «Nezavisnost» i tamo
je dogovoreno da se pokuša sa okupljanjem svih grupacija i pojedinaca
upravo pod firmom ovog Sindikata. Tako je na nekoliko dana, pred velike
promene., 5. oktobra, unutar RTS ponovo proradio Sindikat «Nezavisnost».
Odmah je objedinjen rad Sindikata «Nezavisnost» i Nezavisnog strukovnog
sindikata radio, filmskih i televizijskih radnika. Trećeg oktobra, na
zajedničkom zboru, sastavljen je štrajkački odbor koji su činili predstavnici
svih radnih jedinica: Jugoslav Djordjević, reditelj, Miroslav Božić, sektor
saobraćaja, Dragutin Ćirković, tonski snimatelj, Saša Djordjević, režiser
programa, Marija Kovač, urednik kulturne redakcije, Miroslav Avramović,
kamerman, Jovan Pavliček, urednik zabavnog programa, Vesna Gavrik, montažer,
Dragutin Milanović, pomoćnik režije, Milena Vučetić, tehnički sektor,
Voja Popović, snimatelj, Velibor Hajduković, ton majstor, Mileta Kečina,
arhivar, Bojan Bosiljčić, urednik kulture, Ljiljana Stefanović, video
mikser, nataša Mićević, realizator programa, Božidar Kalezić, reditelj,
Nikola Nešković, urednik muzičkog programa,Vojin Živanović, ERC i Miodrag
Zupanc, Obrazovni program – predsednik Štrajkačkog odbora.
Na sastanku Štrajkačkog odbora, doneta je odluka da se 5. oktobra ponovo
okupe radnici RTS i izglasa odluka o generalnom štrajku. Istoga dana,
u Beogradu je bio najavljen veliki narodni protestni miting, na koji je
od ranog jutra stizao veliki broj ljudi iz raznih krajeva Srbije, koji
su se okupljali na prostoru oko Savezne skupštine. Zbor radnika RTS sazvan
je u Aberdarevoj ulici, pored zgrade televizije, kraj spomenika «ZAŠTO»
- izginulima u bombardovanju. Ljubaznošću ljudi iz pozorišta «Duško Radović»
zbor je preseljen u prostranu salu i dobijeno je ozvučenje. Predlog Štrajkačkog
odbora o generalnom štrajku, odmah je bez ustezanja i dilema prihvaćen.
Odmah je postavljeno pitanje o nekim radikalnijim potezima, pa je predloženo
da se učini sve što je u našoj moći, da se program odmah prekine ugasi
ekran. I taj predlog je odmah usvojen, iako većina u sali nije imala predstavu
kako to može da se izvede ? ! Ipak, bilo je i onih koji su to znali, na
primer inž. Milena Vučetić, koja je izašla na pozornicu, izvukla mobilni
telefon, iskucala odredjeni broj, zastala i pitala članove Štrajkačkog
odbora, da li stvarno žele da se ugasi ekran? Naravno da smo hteli!!!
Onda je ona pozvala nekog u tehnici i jednostavno naredila da se pritisne
odredjeno dugme. Tako je, prvi put u istoriji TV Beograd, ugašen ekran.
To je bio prvi ozbiljan signal čitavoj Srbiji, da se u Beogradu nešto
ozbiljno dešava. Na ulicama svih većih gradova, pa i u glavnom gradu,
od ranog jutra ljudi su bili na ulicama. Vladala je posebna atmosfera
i osećao se naboj u vazduhu, premda većina, poučena iskustvima prethodnih
okupijanja, nije mnogo očekivala od ovog, novog izlivanja i izražavanja
bunta. U ime Štrajkačkog odbora, na binu ispred Savezne skupštine, pred
masu okupljenih gradjana, izašli smo Bojan Bosiljčić i ja, da saopštimo
vest o štrajku na RTS i pročitamo saopštenje. Naravno, nikada neću zaboraviti
tu masu sveta koja se prostirala u nedogled, njihov žamor, kretanje u
raznim pravcima, napetost i iščekivanje. Neću
zaboraviti i trenutak kad smo predstavljeni, momenat kad je nastalo kolebanje,
da li da nam, kao i uvek zvižde, zatim i momenat kada smo objavili štrajk,
muk koji je nastao za trenutak, zatim erupcija odobravanja koja je pratila
čitanje našeg saopštenja. Sećam se da je ta bina bila veoma improvizovana,
gotovo neisgurna, ne sećam se kako sam se popeo, ni kako sam sišao, sećam
se hiljadu ruku koje su me tapšale, pružale da se rukuju, glasove koji
su gotovo jedno isto ponavljali: «Vas smo čekali» i tako nešto slično.
Ne znam ni kako smo se progurali kroz tu zgusnutu gomilu. Stvari još nisu
bile ni započete, vladala je i dalje neizvesnost, mogućnost intervencije
policije i vojske, bio sam i hrabar i uplašen, pomiren sa svim otkazima
i mogućnostima u slučaju još jednog neuspeha gradjanskog bunta, imao sam
samo jednu želju, da u toj gužvi pronadjem svoju ženu, da budem sa njom,
da je nekako zaštitim ako dodje do intervencije i tuče. Zbog toga sam
išao kroz tu gomilu u raznim pravcima i sve prijatelje pitao za suprugu.
Nisam je našao i zbog toga je u meni ostala zebnja. Onda su stvari počele
da se odvijaju očekivanom intervencijom milicije. Ne znam kako je sve
to počelo, ali našao sam se b ez žene u suzavcu, u stampedu gomile, već
je počeo požar u Skupštini, video sam da gori i Televizija u Takovskoj,
čula se i pucnjava, video sam i čuveni bager, dosta naoružanih
ljudi u čudnim uniformama, neke policijske odrede koji su odbijali da
intervenišu i stapali se sa narodom, video sam i nove policijske snage,
užasan metež, bežanje sa jednog mesta, vraćanje natrag. U čitavoj toj
gunguli, uspeli smo da se nadjemo nas nekoliko iz Štrajkačkog odbora i
dogovorimo hitan sastanak u centrali Sindikata «Nezavisnost». Nisam verovao
da će bilo ko doći, ali u zakazano vreme, gotovo čitav Odbor je bio tamo.
Nismo mnogo pričali, stvari su se dogadjale kako su se dogadjale, zgrada
u Takovskoj je bila u plamenu, odlučili smo da odmah krenemo i zauzmemo
zgradu Televizije u Košutnjaku, gde je Master, Terminal, tačnije glavni
tehnički emisioni centar. Odlazak u Košutnjak nije ni malo bio jednostavan,
trebalo je proći kroz košmar na ulicama, kroz brojne policijske kordone,
izaći iz centra i putovati 10 kilometara do zgrade u šumi Košutnjak. Razleteli
smo se na sve strane u potrazi za parkiranim automobilima. Sticajem okolnosti,
i ludačkoj vožnji mladog vozača iz Nezavisnosti, vozeći kroz brojne prepreke
naoružane i nenaoružane grupe, policiju, vojna vozila, obilazeći blokade
vožnjom kroz šumske puteljke, medju prvima smo stigli u Košutnjak. Kažem,
medju prvima, jer tamo je pred ulazom, na parkingu već bio inžinjer Radiša
Petrović, jedan od naših vodećih stručnjaka i naravno, štrajkač. Zgrada
pred nama je bila u polumraku, stajali smo neodlučni na parkingu, znajući
iz iskustva da su sve zgrade radija i televizije, u ovakvim situacijama,
pune specijalnih trupa policije i vojske krenuli prema ulazu. Na naše
iznenadjenje, unutra smo zatekli dva prilično preplašena portira, koji
su se krili iza nekakvog ormana i koji su odmah pitali: «Šta se to u gradu
dešava?». Zgrada je bila potpuno prazna. Veoma brzo pristigli su i ostali
štrajkači, tehničari, radnici, članovi UGS «Nezavisnost», većinom livci,
koji su došli sa nekim motkama da nas čuvaju i obezbedjuju. Svi smo krenuli
užurbano da radimo, da se dovikujemo, odlučujemo o raznim stvarima koje
su bile moguće i nemoguće, tehnika je ustanovila da je neko izvršio diverziju
u masteru i da će trebati vremena da se uspostavi čitav sistem. U medjuvremenu
su dolazili glasovi iz telefona i onih koji su nkandno pristizali o nekakvim
tenkovima koji se kreću u našem pravcu, pričalo se i o nekim specijalnim
jedinicama koje dolaze iz Rakovice, videli smo nekakvu vojsku kako zauzima
položaje iza naše zgrade... ali više nismo mislili o tome. Grupa kojoj
sam ja pripadao, razmišljala je o tome kako da započnemo program; Predloženo
je da na ekran stavimo telop sa nekakvim natpisom, a da ispod toga pustimo
neku od nezavisnih stanica Indeks ili B-92. Neko je predlagao da se pusti
TV Crna Gora, neko je jurio da pronadje snimatelje, nismo znali da li
su spašene kamere. U toj gužvi, ništa pametnije nismo smislili nego da
za početak na ekran pustimo telop sa «inventivnim» naslovom «NOVA RTS
– uskoro počinjemo sa redovnim programom». Na sreću, brzo su se pojavile
kolege iz VIN-a, Video informativnog nedeljnika, nezavisna produkcija,
koji su doneli brdo kaseta sa tek snimljenim materijalom, potpuno nemontiranim
i snimcima dešavanja od prethodnih dana. Program je mogao da počne.
Ostalo je da se reši samo još pitanje uspostavljanja
tehničkog sistema, ali stvari su tu već bile gotovo spremne. U tom se
pojavila i specijalna jedinica, do zuba naoružanih ljudi iz obezbedjenja
DOS-a, koji su doneli veoma alarmantne vesti o kretanju i pristizanju
vojske i policije iz pravca Banjice. Oni su zauzeli prostor ispred zgrade
i pregovarali sa nekim vojnim jedinicama iz zgrade. U toj gužvi, svi ti
naoružani, samo su povećavali nervozu, užasno su me nervirali, bio sam
predsednik Štrajkačkog odbora, osećao sam se pozvan da ih sve izbacim,
i to mi se vrtelo u glavi, a opet, djavola bih mogao to tek tako da izvedem.
Stvari su dobijale svoj tok, važno je bilo pokrenuti program.
Niko više ne može tačno da kaže koliko je bilo u minut
tačno vreme, kada je počeo program, ali sigurno je to bilo negde posle
21 časa. Tada je konačno sredjen studio, uspostavljen je tehnički sistem
(veza terminal, master, releji, režija programa, studio), tada su se upalile
kamere i na toj NOVOJ RTS prvi se pojavio član Štrajkačkog odbora, inače
urednik u programu za kulturu, književnik, Bojan Bosiljčić i pročitao
sindikalno saopštenje:
«U situaciji u kojoj je ugrožen sam opstanak naše države,
mi, radnici Radio televizije Srbije, organizovali smo Štrajkački odbor
u kome su svi predstavnici svih proizvodnih segmenata naše Kuće. Danas
smo stupili u Generalni štrajk i na taj način izrazili naše najdublje
neslaganje sa uredjivačkom politikom RTS-a koja je u proteklim godinama
narušila sva profesionalna i moralna načela novinarskog posla.
Narod je na ulicama, talas štrajkova se širi čitavom
zemljom, više nećemo da se sa ovog ekrana sve to bezočno prećutkuje, a
sam narod proglašava najvećim državnim neprijateljem.
Više ne želimo da budemo režimski novinari. Ne pristajemo
više na stid pred rudarima, radnicima, pred svojom braćom i svojom decom.
Učinićemo sve što je u našoj moći da ova naša Kuća, RTS, postane televizija
ovog naroda, zbog toga smo mi iz Sindikata Nezavisnosti, odlučili da stvari
preuzmemo u svoje ruke i pokrenemo program Nove RTS. Apelujemo na sve
svoje kolege, članove sindikata, kao i buduće članove, da se priključe
našim naporima i Generalnom štrajku kojim želimo da vratimo dostojanstvo
profesiji i Radiju i televiziji.
Sada više nije vreme za strah. Ovim štrajkom mi ne rušimo
postojeću Televiziju i Radio koji su delovanjem našeg rukovodstva već
odavno srušeni. Mi ovim štrajkom gradimo Novu RTS».
|
Štrajkački odbor
Sindikata «Nezavisnost» |
Potom je Bojan predstavio prvog gosta u studiju, jednog od lidera Demokratske
opozicije Srbije, Nebojšu Čovića, koji je izmedju ostalog, uputio apel
gradjanima da se prestane sa razbijanjem, napadima i izazivanjem požara
i da se strasti polako umiruju. Onda su emitovani tek doneti snimci o
dešavanjima na ulicama, nemontiran materijal o štrajku rudara Kolubarskog
rudnika, mitinzima po gradovima Srbije, kombinovani sa spotovima do tada
zabranjenih pop i rok grupa, a redjali su se i drugi gosti, lideri DOS-a:
Zoran Djindjić, Vojislav Koštunica (u tom trenutku još uvek ne-priznati
Predsednik Jugoslavije), Dragoljub Mićunović... U čitavoj zgradi, po svim
holovima i hodnicima, bilo je kao u košnici, a stalno su pristizali novi:
zaposleni, otpušteni, oni na prinudnim odmorima, penzioneri RTS-a, razne
ličnosti iz javnog života, gradska muvala, radoznalci...većina njih sa
raznim suvišnim i nesuvišnim predlozima, mogućim i nemogućim idejama,
čitavim projektima, šta sve treba odmah da se emituje i uradi, kako treba
braniti zgradu od sve više i više najavljivanih upada vojske i policije,
koga još treba pozvati, koga treba kazniti i sl. Ipak, najveći deo ljudi
došao je tek tako, da bude tu, da ne smeta, tek da učestvuje u čitavoj
toj napetoj, ali ipak, veseloj i svečanoj atmosferi, koja je sve više
prerasla u feštu i trajala do duboko u noć, prekidana nervozama, strahovima,
nevericama, euforijama i to sve uz besplatno deljenje sendviča, kafa,
sokova i piva (zabranili smo sav ostali alkohol), sve na račun novog Sindikata
«Nezavisnost» RTS koji ni tada, ni sada, nema ni prebijene pare. Ali ko
je tada mislio o tome ? ! Lično sam potpisao sve račune! ?
I sutradan, u televiziji Košutnjak vladala je velika
gužva. Tu su bili gotovo svi oni od prethodne večeri, a pristizali su
i novi. Program je pravljen krajnje spontano i improvizovano, po principu
– svako poznat i merodavan bio je dobrodošao u otvoreni studio. Emitovan
je i svaki dobro snimljen i aktuelan materijal. Puštene su zabranjene
emisije, privatne i alternativne produkcije donosile su svoje materijale,
za režijskim pultom smenjivali su se vrhunski profesionalci, mnogi od
njih, godinama nisu ulazili u TV. Jedna manja grupa urednika i programskih
ljudi, sa manje ili više uspeha, pokušavala je da koordinira program i
kako-tako kontroliše situaciju, sve to je pratila i grupa sjajnih producenata
i organizatora koji su činili čuda. Ipak, kako je dan odmicao, dolazilo
je do prvih nesporazuma, sudara ideja, saplitanja oko kompetentnosti i
primata, a onda su počeli da se pojavljuju i ljudi koji su se pozivali
na autoritete raznih političkih ličnosti, kao predstavnici raznih stranaka
i struja, novopečeni revolucionari, navodni disidenti, svi sa svojim idejama
i pravima da uredjuju i odredjuju. Sve te mutivode, dovele su u ozbiljno
pitanje dalji noramalan tok odvijanja programa. Na sreću, gledaoci ništa
od toga nisu primetili, mi smo na sve moguće načine smirivali najstrastvenije
i pravili kompromise.
Trećeg dana, euforija je splasla. Uveli smo strožu kontrolu
ulaska u zgradu, gužve po hodnicima i studijima su se znatno smanjile.
Počeli smo da organizujemo rad u redakcijama i odatle dobijamo programe
i ideje, ali program je i dalje bio prilično improvizovan i bez pravog
koncepta.
Opet, neki su smatrali da je ovakav program «razbarušeno-revolucionarno
šarmantan» i da ga treba održati i dalje, ali nama koji znamo kako se
gradi profesionalni program, bilo je jasno da to tako neće moći dugo da
traje. Bilo je potrebno nešto konstruktivno da se uradi.
Nalazili smo se u nečemu što je bila i zamka, u obezglavljenoj
kući, iz koje su pobegli svi glavni rukovodioci i urednici , gde je neko,
trebalo da preuzme odgovornost za rad u kući. Nikoga na vidiku nije bilo
osim Štrajkačkog odbora. Sazvali smo sastanak i posle burne rasprave došli
do konkretnog rešenja koje smo odmah pretočili u saopštenje:
«Saopštenje za javnost
Štrajkačkog odbora Sindikata «Nezavisnost» RTS»: |
Zbog opravdanih bojazni da programi RTS mogu ponovo da
postanu instrumenti političkih partija i raznih političkih struja, Štrajkački
odbor odlučuje:
Počev od ponedeljka, 09.10.2000. godine, Štrajkački
odbor preuzima program u svoje ruke. Nosioci takvog programa biće isključivo
profesionalci svih struka – od novinara i urednika do tehničara i inžinjera
– koji se do sadašnjim radom nisu kompromitovali.
Pred javnošću Srbije garantujemo da ćemo, ukoliko nam
tehničke mogućnosti dozvoljavaju normalizovati program koji će biti uredjivan
i vodjen isključivo po kriterijumima profesionalnih kodeksa. Takodje garantujemo
da u našem programu neće ni na koji način biti zastupljene ličnosti i
stavovi kakvi su godinama iritirale našu javnost i od nekog gledanog programa,
stvorile predmet ismejavanja.
U programsko telo Štrajkačkog odbora RTS ulaze:
Informativni program – Gordana Suša, Umetnička redakcija
– Radomir Putnik, Dokumentacija – Mileta Kečina, Zabavna redakcija – Jovan
Pavliček, Kulturna redakcija – Bojan Bosiljčić, Muzička redakcija – Marija
Kovač i Anja Roglić, Dokumentarna redakcija – Božidar Nikolić, Beogradski
program – Branislav Guzina, Filmska redakcija – Mirko Zakić, Školska redakcija
–Siniša Aleksić , Naučna redakcija – Ilija Cerović, Obrazovna redakcija
–Danja Piskulidi, Ekološka redakcija – Biljana Popović Milić, Sportska
redakcija – Dragan Andrijević, šef Tehnike – Radiša Petrović, Koordinator
produkcije – Milena Stojićević, emitovanje programa – Pavle Milić i glavni
koordinator Nenad Ristić.
U slučaju bilo kakvog ometanja našeg rada ili pokušaja
neprincipijelnog uticaja na nas od strane bilo koje političke grupacije
momentalno ćemo proglasiti odmrzavanje Generalnog štrajka.
Ove mere ostaju na snazi do zvaničnog formiranja javnih
institucija, uključujući Radio Televiziju Srbije.
Zaista, od tog ponedeljka, uspostavljena je profesionalna programska šema
i počeli su da se održavaju programski kolegijumi. Na mestu najosetljivijeg,
najugroženijeg, zapravo potpuno srušenog Informativnog programa, postavljena
je Gordana Suša, nekadašnji urednik i novinar TV Beograd, koja je iz naše
Kuće otišla pre deset godina i upustila se u vode nezavisnog novinarstva,
stekla veliki ugled i postala predsednik Nezavisnog udruženja novinara
Srbije, upravo one asocijacije, koja je pomno pratila rad režimskih novinara
Informativnog programa RTS i u svim mogućim prilikama javno žigosala njihovo
delovanje i protestvovala. Na mestu Glavnog koordinatora, formacijski,
mesto v.d. direktora, postavljen je Nenad Ristić, novinar i nekadašnji
direktor od 1985 – 1990. godine, tačnije, iz perioda pre eksplozije populizma
i najave ratova na tlu Jugoslavije.
Uspostavljanje hijerarhije i programske šeme, pokretanje
procesa proizvodnje, svima je donelo olakšanje. Kuća se vratila u funkciju,
ljudi su počeli da rade. Ali, tada su nastali brojni administrativni problemi,
pre svega zato, što je administracija bila u rasulu i pod najdirektnijom
kontrolom bivšeg rukovodstva. Shvatili smo da i tu moramo da uspostavimo
kakav-takav red i da u upravnim i finansijskim sektorima Kuće uspostavim
o svoje poverenike. Tako smo došli u priliku da podelimo prve zaostale
plate, tople obroke, dodatke za prevoz, da organizujemo povratak svih
poslatih na prinudne odmore od 1993. godine, istovremeno da presečemo
sve kanale za finansijske manipulacije preostalog rukovodstva i njihovih
sledbenika koji su još uvek ostali u Kući, Usput su počela da se otvaraju
razna dosijea, finansijski izveštaji i računi, koji su govorili o stršanim
kriminalnim radnjama i malverzacijama koje su nanele ogromne štete sistemu
i zbog kojih smo godinama po primanjima i platama bili na samom dnu društvene
lestvice.
Saopštenje
Štrajkačkog odbora Sindikata RTS "Nezavisnost"
konferencija za štampu, oktobar 2000. godine
To je bio neizbežni ulazak u drugu složeniju fazu suočavanja
sa konkretnim posledicama rušilačke politike prethodnog režima prema RTS
i traženja konkretnih puteva izlazaka iz krize.
|
KOLEKTIVNI
UGOVOR ZA RDU RTS
PRILOG II KOLEKTIVNOG UGOVORA - KOEFICIJENTI


|